Uniwersytet WrocławskiInstytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego
konferencje  I archiwum konferencji 






studia historia sztuki stacjonarne, niestacjonarne, podyplomowe






Konferencje 2011

Strategie trickstera w praktyce artysty i kuratora

Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na Konferencję Naukową

Strategie trickstera w praktyce artysty i kuratora


26-27 października 2011
Instytytut Historii Sztuki, ul. Szewska 36, 50-139 Wrocław

o konferencji

Strategie trickstera w praktyce artysty i kuratora

Łobuz, chuligan, szachraj czyli trickster, ma w polu sztuki ogromne zasługi. Dzisiaj używany jest chętnie w strategiach odsłaniających relacje władzy w krajach postkolonialnych i postkomunistycznych. Afrykańska historia sztuki pełna jest tricksterów. W polskiej odkryto ich ostatnio w sztuce lat 70. Książka Sztuka polska lat 70. Awangarda Łukasza Rondudy zaludniona jest wprost intrygującymi szachrajami i łobuzami. Okazali się skuteczni w rozmontowywaniu modernizmu i w destabilizowaniu niepisanego konsensusu z komunistyczną władzą. Dzisiaj dolewają oliwy do ognia w rożnych palących debatach współczesnych. Oskar Dawicki komentował zarówno komercjalizację młodej sztuki, jak i humanistyczne zadęcie podejmowania przez artystów wiekopomnych tematów. W USA słynni tricksterzy (Jimmi Durham czy James Luna) zwracają uwagę na los Indian, bez wchodzenia w rolę ofiary i nawoływania do powrotu do dawnych czasów, gdy wszystko było lepsze. W Rosji żartują z roli artysty ze Wschodu, nie cofając się przed atakowaniem publiczności, jak robi to na przykład Oleg Kulik. W Czechach artysta-geniusz zmienił się w otyłego Supermana (Jiri Suruvka), kpiąc z naszych romantycznych oczekiwań na temat sztuki. Łobuz, jako postać ambiwalentna i nie stawiająca się poza analizowanym systemem uświadamia jego działanie, funkcjonowanie przesądów i systemów wartości. Słynna fikcyjna artystyczna biografia-przekręt Nat Tate - An American Artist 1928-1960, napisana przez Williama Boyda (1998), spowodowała że snobistyczni czytelnicy upierali się, że spotkali tego wymyślonego i rzekomo przeoczonego malarza. Boyda wspierali w oszustwie krytycy i dealerzy, skutecznie ukazując płytkość świata sztuki. Gdy Harald Szeemann tworzył w Warszawie łobuzerską wystawę na stulecie Zachęty (2001), poważni historycy sztuki upierali się, że kurator nie chciał żadnej prowokacji. Ba, byli nawet tacy, którzy twierdzili, iż Maurizio Cattelan to artysta zatroskany o humanistyczne i religijne wartości. Trickster skutecznie obnaża hipokryzję, przekuwa balon pretensjonalności, głośno krzyczy, że król jest nagi.


Proponowane zagadnienia do rozważenia na konferencji:

  1. Trickster a sprawa płci
  2. Autorytet, władza oraz aspiracje kuratora
  3. W przestrzeni pomiędzy sztuka wysoka i niską, użytkową i czystą
  4. Rola trickstera w krajach postkolonialnych i postkomunistycznych
  5. Historia, mit i legendy miejskie - trickster dawniej i dziś
  6. Poza kpiną: w stronę otwartej koncepcji kultury

Zapraszamy na konferencję naukową poświeconą roli trickstera w świecie sztuki.
Propozycje referatów wraz z krótkim streszczeniem prosimy wysyłać na adres konferencja.trickster2011@gmail.com do końca czerwca 2011.

opposite.uni.wroc.pl


Organizatorki
prof. Uwr. dr hab.Anna Markowska (anna.markowska@gmail.com)
mgr Ewelina Kwiatkowska (ewelina.kwiatkowska@gazeta.pl)
mgr Magadelna Zięba (magdalena.zieba@zoho.com)

Program międzynarodowej konferencji "Strategie trickstera w praktyce artysty i kuratora"

Środa, 26 października 2011

10.00 - 10.20 - Przywitanie gości przez dyrektora Instytutu Historii Sztuki prof. Waldemara Okonia i prof. Annę Markowską, organizatorkę konferencji.


BLOK 1: Trickster a sprawa płci
godz. 10.20 - 12.00

Moderator: Waldemar Okoń

10.20 - 10.40 - Małgorzata Jankowska (UMK, Toruń), Kobiecy trickster - o strategiach twórczości Natalii LL.
10.40 - 11.00 - Anna Struzik (KUL, Lublin), Terrorystki, sabotażystki i bojowniczki sztuki. Kobiece strategie tricksterowskie w polskiej sztuce feministycznej.
11.00 - 11.20 - Magda Worłowska (UWr.) Cecylii Malik anarchistyczne i łobuzerskie akcje, inspiracje i towarzyszące im sytuacje. Prezentacja z udziałem Cecylii Malik.
11.20 - 11.40 - Agnieszka Żechowska (Fundacja Supermarket Sztuki, Józefosław), Bestia w szponach Europy. O sztuce Aleksandry Polisiewicz (Aleki Polis). Prezentacja z udziałem Aleki Polis.

11.40 - 12.00 - Dyskusja

12.00 - 12.20 - Przerwa na kawę


BLOK 2: Autorytet, władza oraz aspiracje kuratora
godz.12.20 - 15.50

Moderator: Anna Markowska

12.20 - 12.40 - William Hollister (niezależny kurator, Praga) Antagonista: w poszukiwaniu tricksterskich narracji kuratorskich (wystąpienie w j. angielskim)
12.40 - 13.00 - Irina Hasnas Hubbard (artystka i niezależny kurator, Bukareszt), Kuratorskie performanse: kuratorzy- tricksterzy w muzeach Rumunii (wystąpienie w j. angielskim)
13.00 - 13.20 - Marta Królikowska (Uniwersytet Łódzki), "Tak naprawdę to się tu nie wydarzyło" - o inscenizacjach, oszustwie i grze, w jaką artysta wciąga krytyków i publiczność
13.20 - 13.40 - Ion Mihaela-Lucia (Universytet Valahia, Targoviste), Projekt kuratorski: komunikacja między publicznością i artystami (wystąpienie w j. angielskim)

13.40 - 14.00 - Dyskusja

14.00 - 15.30 - Przerwa obiadowa

15.30 - 15.50 - Agata Siwiak (UAM, Poznań), Trickster 2011 w ramach Europejskiego Kongresu Kultury.


BLOK 3: W przestrzeni pomiędzy sztuką wysoka i niską, użytkową i czystą
godz. 15.50 - 16.30

Moderator: Tomasz Gryglewicz

15.50 - 16.10 - Irma Kozina (Uniwersytet Śląski, Katowice), Strategia trickstera we współczesnym dizajnie.
16.10 - 16.30 - Cezary Wąs (UWr.), "Trik" i "pstryk" - strategie projektowe Petera Eisenmana.

16.30 - 16.50 - Przerwa na kawę


Blok 4: Historia, mit i legendy miejskie - trickster dawniej i dziś
godz. 16.50-19.00

Moderator: Marta Smolińska

16.50 - 17.10 - Janusz Antos (ASP, Kraków), Bibliofilia we współczesnej sztuce polskiej.
17.10 - 17.30 - Tomasz Gryglewicz (UJ, Kraków), Trickster czy błazen?
17.30 - 17.50 - Karolina Rajna (UWr.), Joseph Beuys - trickster? Pielęgnowanie efemerycznej tradycji w świetle współczesnych praktyk artystycznych.
17.50 - 18.10 - Patrycja Gwoździewicz, Dama czy trickster z gronostajem? Przegląd działań wokół najsłynniejszego obrazu w polskich zbiorach.
18.10 - 18.30 - Lyton Irene Nakigozi (ITI Uganda Centre), Strategia trickstera w praktyce artysty i kuratora

18.30 - 19.00 - Dyskusja

20.00 - Szachrajki, łobuzy, pasożyty - działania w galerii Studio BWA, ul. Ruska 46, Wrocław


Czwartek, 27 października 2011

BLOK 5: Rola trickstera w krajach postkolonialnych i postkomunistycznych
godz. 9.00 - 11.00

Moderator: Gillian Whiteley

9.00 - 9.20 - Nico Anklam (niezależny kurator, Berlin), Wymienne tożsamości - od śnieżnych kul, afrykańskich masek po tureckie tekstylia. O zmianach w konstrukcjach tożsamości we współczesnej praktyce artystycznej - od lat 80. do dzisiaj (wystąpienie w j. angielskim).
9.20 - 9.40 - Jill Gibbon (The Open University, Milton Keynes) Artysta wojenny jako trickster (wystąpienie w j. angielskim).
9.40 - 10.00 - Ewelina Kwiatkowska (UWr.), Kochaj mnie - jeśli nie zmuszę Cię! Strategie artysty i kuratora na przykładzie wernisażu wystawy Izabeli Chamczyk w galerii sztuki ArtTrakt. Dyskusja z Izą Chamczyk i kuratorką jej wystawy Idą Smakosz-Hankiewicz.
10.00 -10.20 - Monika Samsel-Chojnacka (PWSH, Gdynia), Potomkowie Lokiego - Figura trickstera we współczesnej skandynawskiej powieści kryminalnej.
10.20 - 10.40 - Marta Smolińska (UMK, Toruń), TRICKSTEROWAĆ W POZNA(wa)NIU: Penerstwo i The Krasnals.

10.40 -11.00 - Dyskusja

11.00 - 11.15 - Przerwa na kawę


BLOK 6: Poza kpiną: w stronę otwartej koncepcji kultury
godz. 11.15 - 13.45
Moderator: William Hollister

11.15 - 11.35 - Jiri Suruvka, Wystąpienie artysty.
11.35 - 11.55 - Rob Irving (University of the West of England, Bristol), Trickster jako koncept synkretyczny: przecięcie metodologicznego węzła (wystąpienie w j. angielskim).
11.55 - 12.15 - Jerzy Luty (WSOWL, Wrocław), Fałszerz jako trickster. Problematyka fałszerstwa i plagiatu w estetyce ewolucyjnej Denisa Duttona.
12.15 - 12.35 - Małgorzata Micuła (UWr.), "Professional Bad Guys" - awanturnicza twórczość brytyjska ostatniej dekady XX wieku.
12.35 - 12.55 - Gillian Whiteley ((Loughborough University, Leicestershire), Polityczni dowcipnisie i prowokatorzy a pan-ika: włączanie praktyk kontrkulturowych (wystąpienie w j. angielskim).

12.55 - 13.10 - Dyskusja

13.10 - 13.30 - Przerwa na kawę

13.30 - 13.50 - Dominika Biszczak - Kulczycka (Uniwersytet Szczeciński), "Obrona Krzyża" - spontaniczny ruch społeczny czy medialna prowokacja artystyczna?
13.50 - 14.10 - Kama Wróbel (UWr.), Revolutionary song bohatera. Istvan Kantor aka Monty Cantism i jego totalitaria.
14.10 - 14.30 - Katarzyna Zimna (Politechnika Łódzka), Mistrzowie gry (wystąpienie w j. angielskim).
14.30 - 14.50 - Magdalena Zięba (UWr), Gry tricksterskie w przestrzeni publicznej. Między sztuką a culture jamming.
14.50 - 15.10 - Pamela Cora Granatowski, Pesymizm pokryty grubą warstwą żartu.

Dyskusja 15.10-15.30

15.30 - Obiad

Zakończenie konferencji.