Uniwersytet WrocławskiInstytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego













dr hab. Anna Markowska, profesor w Uniwersytecie Wrocławskim

PRACE MAGISTERSKIE

Prace magisterskie napisane pod kierunkiem dr hab. Anny Kutaj-Markowskiej w latach 2007-2015 (kolejność alfabetyczna)


2015

  1. Julia Bouffał, "Mój program to nie być jednokierunkową" Heterogeniczność twórczości malarskiej Erny Rosenstein
  2. Ewelina Jankowiak, Jeszcze sztuka czy już botanika? Polscy artyści współcześni a Posthumanizm
  3. Katarzyna Matuszczyk-Lu, Dialog z przeszłością we współczesnej sztuce chińskiej
  4. Monika Mizera, Sztuka Andrzeja Dudka-Dürera wobec tradycji konceptualnej
  5. Eliana Papadopulu, Alternatywne jednostki mieszkalne - nowe punkty odniesienia w myśleniu o modelach mieszkalnych

2013

  1. Karolina Adamowska, Motywy natury i kultury w architekturze wystawienniczej Sverre Fehna
  2. Daria Bojdys, Destrukcja w działaniach artystycznych Ai Weiwei
  3. Paulina Bulak, Współczesność i teraźniejszość w ujęciu architektury grupy Snohetta
  4. Karolina Bunij, Paryski squat, jako miejsce alternatywnych inicjatyw artystycznych i kulturalnych w nawiązaniu do działań paryskiej bohemy artystycznej przełomu XIX/XX w.
  5. Wiktoria Burtan, Kobieca tożsamość w twórczości Wandy Gołkowskiej
  6. Ewa Jezierska, Wizerunek osób z niepełnosprawnością ruchową w polskiej sztuce od 1945 roku do czasów najnowszych/The Image of the People with Physical Disabilities in Polish Art since 1945 until Today. Praca nagrodzona w X edycji ogólnopolskiego konkursu na najlepsze prace magisterskie - zajęła III miejsce w konkursie PFRON (Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) "Otwarte drzwi" - w kategorii rehabilitacja społeczna - na najlepsze prace magisterskie i doktorską, których tematem badawczym jest zjawisko niepełnosprawności w wymiarze: zdrowotnym, zawodowym oraz społecznym.
  7. Jakub Dziedziński, Rzeźba społeczna w twórczości Pawła Althamera
  8. Luiza Kostańska, Matrylinearyzm w sztuce artystek polskich
  9. Marta Kośla, Studia wnętrz w malarstwie Olgi Boznańskiej. Uczta dla oczu, uczta dla umysłu.
  10. Agnieszka Kozak-Plewa, Problem funkcjonowania reklamy zewnętrznej w polskiej przestrzeni publicznej na przykładzie miasta Bielsko-Biała
  11. Dominika Kulak, Macierzyństwo w polskiej sztuce współczesnej widziane oczami kobiet
  12. Agata Kupiecka, Anamarfoza w sztuce XX i XXI wieku
  13. 13. Mateusz Malart, Piękno i zmysłowość jako składniki sukcesu pracowni Herzog & de Meuron
  14. Marcin Raczkowski, Autoprezentacje kobiet-artystek w kolejnych falach feminizmu
  15. Patrycja Sikora, Krytyka instytucjonalna w strategiach artystów i kuratorów w Polsce w latach 2000-2010 na wybranych przykładach
  16. Anna Stec, "What you see is not what you get". Twórczość Anisha Kapoora wobec tradycji
  17. Paulina Zerka, Rodzina w twórczości Marii Anto i Zuzanny Janin (matki - córki)

2012

  1. Anita Bartoszewicz, Projektant w gorsecie PRL-u. Polskie wzornictwo powojenne w pracach Marii Chomentowskiej wykonanych w zakładzie meblarskim Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie
  2. Magdalena Fijas, Współczesna autorska książka obrazkowa dla dzieci
  3. Ewelina Hasiuk, Semiotyczny robinhoodyzm.O polskim bilbordzie społecznie zaangażowanym
  4. Roma Kończak, Marwencol. Prywatna wojna Marka Hogancampa
  5. Katarzyna Kowal, Ukraińska "nowa fala". Narodziny nowej sztuki w nowym kraju
  6. Anita Kwaśnik, Antyglamour w fotografii Juergena Tellera
  7. Patrycja Piróg, Symptomy kryzysu modernistycznego na przykładach dzieł filmowych Michelangelo Antonioniego i Federica Felliniego
  8. Zofia Reznik, Metoda postprodukcji w praktyce polskich artystów po 1989 roku
  9. Magda Rusinowicz, Przed wielkim odrodzeniem ikony: malarstwo sakralne Rosji końca XIX wieku na przykładzie Wiktora Wasniecowa i Michała Wrubla
  10. Natalia Starzyńska, Artysta-kameleon czyli o ilustracjach książkowych
    Jerzego Skarżyńskiego
  11. Agnieszka Szkopek, Strategie artystyczne Zdzisława Jurkiewicza
  12. Katarzyna Trochimowicz, Polityka kreowania przeszłości w nowopowstałych polskich muzeach
  13. Anna Wysmyk, Twórczość Wojciecha Weissa w okresie dwudziestolecia międzywojennego
  14. Aleksandra Wysmyk, Od undergroundu do oficjalnego obiegu – instytucjonalizacja i komercjalizacja street artu w Polsce

2011

  1. Joanna Borkowska, Polska okładka książki ostatnich 4 dekad. Rozwiązania typograficzne - nurtem redukcyjnym?
  2. Marcin Ludwin, O codzienności współczesnego mieszkańca metropolii. Relacja pomiędzy czasem i ciałem w twórczości Tsai Ming-Lianga
  3. Katarzyna Mikłuszka, Inspiracje sztuką baroku i rokoka w europejskim designie (wystroju i wyposażeniu wnętrz) XXI wieku
  4. Marta Pokojowczyk, Zwalnianie czasu i nadawanie mocy obrazom i widzowi w instalacjach video Fiony Tan
  5. Marta Prochaska, Wystawa elles@centrepompidou, nowa przestrzeń dla polskiej sztuki kobiet
  6. Joanna Rose, Twórczość Hugleikura Dagsona na tle komiksu i współczesnego społeczeństwa islandzkiego
  7. Jerzy Siarka, Twórcy neonów w polskiej sztuce współczesnej
  8. Małgorzata Stojak, Starożytne stworzenia fantastyczne w sztuce XX wieku
  9. Piotr Szewczuk, Reprezentacja i doświadczenie transpłciowości w sztuce fotografii

2010

  1. Kamila Nasiadko (obecnie Storz), Murowany dom wiejski w krajobrazie kulturowym Warmii i Mazur
    Praca nagrodzona w II edycja konkursu "Polska wieś - dziedzictwo i przyszłość" 2010, (pod patronatem Polskiego Komitetu ds. UNESCO).
    druk: K. Storz, Murowany dom wiejski w krajobrazie kulturowym Warmii i Mazur, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011
  2. Olga Sarzyńska, "Jesteśmy sumą tego, co przeżyliśmy i czego pragniemy". Świat Franciszka Pikuły.
  3. Dobrochna Sokulska, Antoni Rząsa, Władysław Hasior i Eugeniusz Mucha wobec sztuki ludowej i religijnej
  4. Aleksandra Studnicka, Erotyzm w twórczości Andrzeja Wróblewskiego
  5. Kamila Wróbel, Polska sztuka wideo w latach 1989-1995

2009

  1. Małgorzata Ignaczak, Efemeryczność i znaczenie upływu czasu w twórczości Andy'ego Goldsworthy'ego
  2. Miłosz Janicki, Fotografie Cindy Sherman jako demitologizujący performance
  3. Katarzyna Kondratczyk, Miedzy dźwiękiem, słowem a obrazem - analiza wybranych aspektów wizualnych w twórczości zespołu Pink Floyd
  4. Natalia Krawczyk, Przestrzenie świetlne Jamesa Turrella
  5. Urszula Łączna, Artysta krytyczny w agonistycznej przestrzeni publicznej w Polsce w latach 90. XX wieku - Katarzyna Kozyra i Zbigniew Libera.
  6. Irena Makowska, Teoretyczne podstawy architektury Zahy Hadid
  7. Małgorzata Micuła, Autobiografia jako źródło kreacji czyli konfesyjna sztuka Tracey Emin
    Druk fragmentu pracy, pt: Autobiografia jako źródło kreacji, czyli konfesyjna sztuka Tracey Emin, "Quart" 2009, nr 4(14)
  8. Marek Ożyhar, Skulptur Projekte Münster 1977-2007
  9. Olga Osadowska, Fotografie Patricka Demarcheliera w kontekście współczesnej kultury celebrity
  10. Karolina Rybacka, Seksualność kobiet w sztuce polskich artystek od lat 60. do dzisiaj
  11. Anna Siemieniec, Ikona w świetle tradycji i wobec współczesności na podstawie polichromii cerkwi w Sokołowsku
  12. Ida Maria Szatkowska. "Hiszpańska gorączka". Fenomen nowego muzeum sztuki w Hiszpanii II połowy XX wieku
  13. Zuzanna Wacyra, Powojenna odbudowa zabytkowych centrów miast. Tożsamość a materialne świadectwa historii we Wrocławiu i Münster
  14. Agata Wiejak, Agorafobia w Polsce - analiza zjawiska na przykładzie działalności Zewnętrznej Galerii AMS w latach 1998-2002
  15. Kamila Wodecka, Rola ciała w rzeźbiarskiej twórczości Mirosława Bałki

2008

  1. Karolina Kownacka, Malarstwo Alfonsa Karpińskiego - styl zatrzymany w czasie.
  2. Barbara Kuczek, Net art w Polsce
  3. Marcin Kozłowski, "Obszar wspólny, obszar własny" - działania w pracowni Grzegorza Kowalskiego i poza jej obszarem.
  4. Agnieszka Liberek, Meblarstwo płockie od schyłku wieku XIX - po lata trzydzieste XX wieku
  5. Karolina Rajna, Problem rekonstrukcji sztuki na przykładzie realizacji konserwatorskich przy gotyckich malowidłach ściennych z Sierot i Jemielnicy
  6. Karolina Rojek, Autopromocja w twórczości Damiena Hirsta

2007

  1. Maria Czaplińska, Pracownia Władysława Hasiora w Zakopanem. Assemblage życia artysty i niezwykłe dzieło sztuki site-specific w czasach PRL.
  2. Magdalena Duda, Oblicza modernizmu w architekturze publicznej Opola
  3. Monika Jawdyk, Język struktur malarskich Jana Tarasina
  4. Marzena Kokot vel Kokocińska, Tadeusza Różewicza spotkania ze sztuką
  5. Kamila Krajewska, Nie tylko chłopczyce. Analiza kostiumologiczna portretów art-deco
  6. Maciej Kurpiewski, Obrazy za obrazami świata. Twórczość Romana Cieślewicza
  7. Joanna Malewicz, Autoportrety Kazimierza Malewicza
  8. Monika Petryna, Dwa sposoby interpretacji sztuki klasycznej na przykładzie dzieł Igora Mitoraja i Adama Myjaka
  9. Karolina Pietruszczak, Metafory okna na podstawie interpretacji malarstwa Jerzego Nowosielskiego, Łukasza Korolkiewicza i Wilhelma Sasnala.
  10. Agnieszka Rozciecha, Płynność dzieła i podmiotu w fotografii Erwina Olafa
  11. Karolina Tomczak, Krytyczna recepcja twórczości plastycznej S. I. Witkiewicza w latach 1945-1989
  12. Michał Weksler, Pokolenie Insiders czyli współczesna sztuka czeska drugiej połowy lat 90.