Uniwersytet WrocławskiInstytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego
quart  I nowości wydawnicze  I dzieła i interpretacje  I acta universitatis wratislaviensis 






Historia sztuki Wrocław, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego






Nowości wydawnicze

Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku

Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku

Anna Markowska
Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku

ISBN: 978-83-231-2762-8
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Rok wydania: 2012
Nr wydania: I
Liczba stron: 497
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 145 x 205 mm


» więcej na stronie wydawnictwa



INFORMACJE O PUBLIKACJI

Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku to próba opowieści o powojennej sztuce polskiej poprzez –  z jednej strony –  znaczące pominięcia i powody takich wykluczeń, a z drugiej – poprzez  stopniowe ujawnianie się kontrowersyjnych zmian dotyczących sztuki i ścieranie się różnic. Daremna nostalgia za tym, co nie zostało wypowiedziane ze względu na polityczny konsensus zderza się w książce z  olśnieniem wolnością i jej pluralizmem. To właśnie artystyczne utarczki uświadamiały często najdobitniej sztywne granice społecznych akceptacji, tak jak wcześniej – w okresie PRL-u –  dotkliwy brak dyskursu tożsamościowego (m.in. feministycznego, gejowskiego) czy kompensacyjny charakter oficjalnej sztuki nowoczesnej wskazywał bezapelacyjnie i ostatecznie na dzieła, które mogą być uznane za sztukę. Konsensus odwilży 1955 roku i agon przełomu po 1989 roku ramują dwie narracje o sztuce polskiej: tego, co miało być niewidoczne i tego, co skandaliczne, wątpliwe i ambiwalentne.

spis treści

Spis treści
Wstęp.................................................................................................................... 7

Część I. Przełamywanie konsensusu. Artyści w PRL-u
wobec modernizmu

rozdział 1. Dlaczego nie Dubuffet i Bataille, Jorn i Debord...?.................. 37
rozdział 2. Konsensus poodwilżowy a negocjacje kryteriów
wielkości artysty................................................................................................ 57
rozdział 3. Nic nie jest takie, jakie się wydaje............................................. 95
rozdział 4. Wojciecha Weissa powrót do Akademii................................. 113
rozdział 5. Orfickie transkrypcje granicy. Późne gwasze
Andrzeja Wróblewskiego.............................................................................. 145
rozdział 6. Aura „domowego wypieku” i poczucie obcości.
Paradoksy twórczości Marka Piaseckiego................................................ 167
rozdział 7. Abakanowicz i „informel” raz jeszcze ...................................... 181
rozdział 8. Artystki Grupy Krakowskiej........................................................ 209

Część II. Wtargnięcie artystów agonu

rozdział 1. Trochę historii, czyli jak to było, gdy nie było
wiadomo, jak będzie..................................................................................... 233
rozdział 2. Wybuch wstrętu w zmianie: koncepcja abject
Kristevej jako narzędzie do badania sztuki po upadku
komunizmu w Polsce................................................................................... 259
rozdział 3. Czytanie Derridy, oglądanie obrazów a pożytki
z historii........................................................................................................... 283
rozdział 4. Straszne inwektywy. Język krytyczny „Rastra”
a potencjał zmiany ....................................................................................... 303
rozdział 5. Znikająca figura.......................................................................... 321
rozdział 6. Batalistyka „a posteriori”........................................................... 339
rozdział 7. Szablonowy świat: „surfing”, „scanning”,„sampling”........... 359
rozdział 8. Kanon a różnica: artyści stawiają pytania
kolekcjom publicznym.................................................................................. 373
rozdział 9. Manifesty artystyczne ostatnich lat, czyli jak
porzucić krainę płaskich ............................................................................. 393
Zakończenie .................................................................................................. 415
Bibliografia .................................................................................................... 449
Nota bibliograficzna...................................................................................... 467
Summary........................................................................................................ 469
Indeks osobowy ........................................................................................... 473